niedziela, 28 lipca 2013

9 najsłynniejszych dzieł sztuki z ukrytymi kodami

1. Leonardo da Vinci- Mona Lisa

Cała intryga ponoć zawarta jest w jej tajemniczym uśmiechu i oczach. Historycy sztuki z Włoch postanowili bliżej przyjrzeć się damie Leonarda za pomocą mikroskopu. Po powiększeniu obrazu odkryli oni ukryte cyfry i liczny zapisane w obrazie. Z badań wynika, że w prawym oku Mona Lisy namalowane są litery LV (być może to skrót od Leonarda da Vinci). W lewym zaś widać symbole, które trudno określić. Podobne są do liter CE lub B. W łuku mostku w tle jawi się liczba 72 bądź litera L i cyfra 2. Niejasność z odczytu wynika z wieku obrazu, który ma prawie 500. Nie jest on już tak ostry i jasny jak w tedy, gdy powstał. 

2. Leonardo da Vinci- Ostatnia Wieczerza

Ostatnia Wieczerza znajduje się ciągle w centrum wielu spekulacji, zwykle dotyczących rzekomych ukrytych wiadomości w obrazie. Taki własnie ukryty przekaz odkrył włoski informatyk, Slavisa Pesci. Nałożył on na obraz jego własne lustrzane odbicie, które ukazało nowe niewiarygodne fakty!


Na obrazie pojawia się postać przypominająca rycerza z Zakonu Templariuszy oraz kobietę trzymającą dziecko. Oprócz tego przed Jezusem pojawia się kielich, który w oryginalne wcale nie istnieje. Wielu ludzi sceptycznie podchodzi do tej nowinki, ale nie może zaprzeczyć temu, że obraz ma swoje lustrzane odbicie, które jest inne od jego pierwowzoru!
Inna ciekawa teoria dotyczy katastrofalnego potopu, który miałby nastąpić pierwszego dnia wiosny, 21 marca 4006 r. Tak przynajmniej twierdzi Sabrina Sforza Galitzia badaczka z Watykanu, która dokładnie zbadała całe płótno. Informacja o tym kataklizmie zawarta jest w elemencie sklepienia kolebkowego znajdującego się nad oknem, za plecami Chrystusa w środkowej części obrazu. Właśnie tam jest ukryta matematyczno-astrologiczna informacja. Prawdziwy kod da Vinci składa się ze znaków zodiaków wraz z 24 literami łacińskimi, używanymi do oznaczenia 24 godzin. Z jej wyliczeń wynika, ze wielka powódź odbędzie się 21 marca 4006, a skończy 1 listopada tego samego roku. Wierzy, że to oznaczać będzie nowy początek dla ludzkości.

3. Fresk Michała Anioła- Stworzenia Adama


Fresk Michała Anioła Stworzenie Adama jest nie tylko najbardziej znanym dziełem z Kaplicy Sykstyńskiej, ale także najbardziej kultowym obrazem naszych czasów. Michelangelo jest uznawany za jednego z najwybitniejszych malarzy i rzeźbiarzy włoskiego renesansu. Mało powszechnym faktem jest to, że był on zapalonym studentem anatomii. W wieku 17 lat pracował w prosektorium zwłok. Paru amerykańskich badaczy będących ekspertami w neuroanatomii uważa, że w Stworzeniu Adama ukryty jest obraz mózgu. Wielu może uważać to za zwykły zbieg okoliczności, jednak eksperci uważają, że trudniej będzie wytłumaczyć, że namalowanie mózgu nie leżało w intencji artysty.

4. Freski z Kaplicy Sykstyńskiej 

Badacze twierdzą, że Michał Anioł miał swój tajny kod, który ukrywał w swoich dziełach. Przykładem takim może być wizerunek Boga, w którego gardle można doszukać się także mózgu. W przeciwieństwie do innych postaci Bóg ten ma pewne anatomiczne nieprawidłowości w wyglądzie. Doszli do wniosku, że to co wygląda jak nieudany element, jest celowym dziełem geniuszu. 

5. Domenico Ghirlandaio- Madonna ze Świętym Giovannino

Na obrazie nad lewym ramieniem Maryi widnieje nieidentyfikowany obiekt latający, uważany przez wielu za UFO. Jest to tylko jeden z wielu obrazów i malowideł przedstawiających latające spodki - więcej przeczytasz tutaj. 

6. Michał Anioł- Prorok Zachariasz 

Potyczki między Michałem Aniołem, a papieżem Juliuszem II są bardzo dobrze udokumentowane. Historycy uważają, że artysta przedstawił podobiznę papieża jako proroka Zachariasza w swoim obrazie. Za postacią starszego mężczyzny jeden z aniołów wykonuje obsceniczny gest. Być może pokazuje tzw. "fige". Jest to najstarszy gest świata oznaczający fuck off.

7. Michał Anioł- Dawid i Goliat 

Naukowcy badający sufit Kaplicy Sykstyńskiej odkryli kształty odpowiadające hebrajskim literom. Dobrze widoczne są w inscenizacji walki Dawida z Goliatem. Postacie walczące ze sobą tworzą literę gimel, w mistycznej tradycji kabalistycznej symbolizującą g’vurah, czyli siłę.

8. Pieter Bruegel (starszy)- Walka karnawału z postem

Pieter Bruegel (starszy) w swoim dziele Walka karnawału z postem z 1559r. zawarł interpretację niderlandzkich przysłów. W jego obrazie odnaleziono około 112 idiomów ogrywanych w różnych scenach na płótnie. Niektóre z nich są nadal używane np. płynąć pod prąd, być uzbrojonym po zęby, walić głową w mur czy wodzić kogoś za noc.

być uzbrojonym po zęby

Walić głową w mur

Płynąć pod prąd

Wodzić kogoś za nos

9. Autor anonimowy- Portret Wolfganga Amadeusza Mozarta

Na portrecie młodego Mozarta, widzimy ukrytą rękę.Ten gest jest popularnym motywem wśród innych historycznych obrazów dotyczących tylko znaczących osobistości. Spekuluje się, że jest to znak masońskiego pochodzenia. Ukrywając rękę w płaszczu czy w surducie daje się znak, że należy się do tajnego bractwa.

Brak komentarzy: